En del arbejdsgivere – primært i større byer – har i stigende grad fokuseret på elcykler som en alternativ transportform for virksomheden, men også for virksomhedens medarbejdere i form af en “firma-el-cykel”.
Den grønne omstilling har for alvor fået fat i danskerne og de danske virksomheder, og når den så samtidig kan kombineres med en øget aktiv livsstil og en nedbringelse af både CO2, fedme, sygedage og omkostninger, så ligger en elcykel lige til motins-højrebenet som erstatning for arbejdsgiverbetalt transport i form af pendlerkort eller firmabil.
Men …
… I vanlig stil havde vi nær sagt, så er SKAT ikke helt med på den grønne motions-gavebølge, og det betyder, at det faktisk ikke altid kan betale sig for en medarbejder at bruge arbejdsgiverens cykel.
SKAT tager udgangspunkt i reglen om, at “Hel eller delvis vederlagsfri brug af andres rørlige eller urørlige gods skal beskattes”. Den stammer fra Skatteloven omkring personalegoder, og vi er helt nede i de små grønne sko, for udgangspunktet for beskatningen er den faktiske, private brug, og det betyder, at selv hvis brugen af cyklen kun har karakter af et lån og ikke fast brug, så er det selve lånet af cyklen i låneperioden, der er et skattepligtigt gode og dermed skal beskattes – og det tilmed af et beløb, der svarer til lejeprisen for en tilsvarende cykel inklusive service, vedligeholdelse mv. for hele låneperioden.
Der kan være en lille skattefordel for medarbejderen ved en fri elcykel, fordi han eller hun ikke skal betale am- bidrag af det personalegode, som cyklen reelt er, men det kan dog hurtigt vise sig at være en dårlig forretning, især hvis medarbejderen har mere end de famøse 12 kilometer, der udgør det daglige kilometerfradrag for befordringsfradraget mellem hjem og arbejde.
Årsagen til den dårlige forretning er, at fri elcykel ikke bare er et personalgode, men at den sidestilles med fri befordring, og det kan betyde tab af befordringsfradraget imellem hjem og arbejde. Det er i øvrigt på 2,23 kroner pr. kilometer i 2024.
Er du medarbejder, så er der naturligvis kun penge at spare, hvis de årlige udgifter ved at eje din egen cykel — og her taler vi inkluderet reparationer og vedligeholdelse – er højrere end den årlige skat, du skal betale af den frie elcykel. Det kan være, at din arbejdsgiver kan lease eller leje cyklen til en bedre pris og dermed give dig fordele.
Er du arbejdsgiver og overvejer du, om det kan være en god ide at give dine medarbejdere en gratis elcykel, så kan det være svært at give et entydigt svar på, om det kan svare sig, men her er det værd at huske på, at der kan være så mange andre gode, grønne grunde end skattefradraget for, at du vælger el-løsningen.
Har du spørgsmål, så kan vi også altid hjælpe dig med de “grønne regnskaber”.
Du finder lovgivningen bag denne artikel herunder. Linket henviser til en side på skat.dk, der beskriver reglerne for beskatningen af medarbejdere, som bruger arbejdsgiverens cykel til privat kørsel.
Her kan du også læse om parkering ved bopælen, befordring mellem hjem og arbejde, moms og fradrag samt finde en oversigt over domme, kendelser, afgørelser, SKM-meddelelser mv.
Ring til en af vores dygtige kolleger hos KAMPER+ANDERSEN og hør mere om vores stærke kompetencer inden for regnskab, rådgivning og kontrol
Martin Andersen
Partner
Kontakt mig og få en snak om
dine udfordringer og opgaver.
02. dec. 2024
Donationer – skat og fradrag for private
Er du en af dem, der støtter en velgørende organisation, så kan du få skattefradrag. Definitionen på en gave, støtte, bidrag etc. i den forbindelse er, at det er givet frivilligt og uden en eller flere modydelser.
Læs mere +02. dec. 2024
Julefrokoster og julearrangementer – beskatning og fradrag
Som arbejdsgiver har du i de fleste tilfælde fuldt fradrag for julefrokosten og/eller julefesten, og det gælder også, hvis du for eksempel vælger at afholde julefrokosten virtuelt, ude af huset eller med overnatning for dine medarbejdere.
Læs mere +24. okt. 2024
SKATTEMINISTERIET HAR NU ÆNDRET BEKENDTGØRELSEN OM REGISTRERING AF BRUGERE AF FIRMABILER
Skatteministeriet udsendte lige før sommerferien en bekendtgørelse, som kræver, at virksomheder registrerer medarbejdere i Motorregistret, hvis de i forbindelse med deres arbejde anvender en specifik firmabil i en sammenhængende periode på over 30 dage. Bekendtgørelsen gav anledning til problemer for mange virksomheder, men nu er den ændret!
Læs mere +